© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
MERCEDES-BENZ 300 SL ROADSTER
1960
Trots att Måsvingen var en av sin tids mest kapabla
sportbilar, hade den några svaga sidor. Dörrarna gjorde
att den var svår att kliva in i, speciellt med tanke på att
kunderna oftast var välbeställda äldre herrar med mer
rondör än akrobatiska färdigheter. Väl på plats var
ventilationen undermålig, eftersom dörrkonstruktionen
inte tillät öppningsbara sidofönster. Den dubbelledade
pendelaxeln gjorde bilen svårkörd, med kraftig
överstyrning som resultat, och trumbromsarna höll inte
måttet för en bil med 300 SL:s prestanda. Detta
åtgärdades dock när efterträdaren 300 SL Roadster
presenterades 1957. Med en öppen kaross kunde ingen
längre klaga på ventilationen och bilen var nu försedd
med konventionella dörrar. Bakvagnen hade nu en
enkelledad pendelaxel som gav mer lättförutsedda
vägegenskaper. Däremot dröjde det till mars 1961 innan
bilen fick effektivare skivbromsar.
Tekniska data
Rak 6-cylindrig motor med en överliggande kamaxel, två
ventiler per cylinder och Bosch direktinsprutning.
Cylindervolymen är på 2996 ccm och motorn ger 215 hk
vid 5 800 varv/min. Bilen är byggd på ett rörramschassi
och delar av karosseriet är av aluminium. Vikten är 1 295
kg. 0-100 km/tim:8,7 sek, toppfart 235-260 km/tim.
beroende på utväxling
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB
Norra Infarten 72
654 65 KARLSTAD
0705-911 917